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Alejandra Alcantara

SEMBLANZA

La trayectoria de Alejandra Alcántara se inicia con la carrera de Diseño Industrial en la Ciudad de México y una especialización en técnicas de serigrafía textil en Florencia Italia. Habiendo incursionado en la ilustración y cortos animados cuadro por cuadro encamina su trabajo multimedia al ámbito textil, teñido de telas, y el arte de la encuadernación. La tecnología le ha permitido establecer lazos con artistas textiles de habla hispana del mundo formando una comunidad muy cercana de cientos de mujeres dedicadas al arte textil en el mundo.
 

CONCEPTTO

El arte textil encasillado en el renglón doméstico comenzó a tomar su verdadero valor artístico en la década de los ‘70 cuando Judy Chicago y otras artistas defensoras del feminismo lo impulsaron y difundieron dentro de sus obras de protesta.

 

Para la exhibición Puentes - No Muros presentaré una obra textil compuesta de varios elementos principalmente abstractos y de distintos tamaños, desde una tarjeta postal donde comenzaré a contar la historia que en México vivimos a diario: la ruta de los migrantes por nuestro territorio y la dureza e inseguridad de llegar a la frontera en busca de una ilusión que resulta inalcanzable. De lejos parecerá que mi obra está compuesta de distintos elementos pero de cerca se comprobará que cada uno nos lleva de la mano al siguiente acompañando la determinación de los migrantes.

Bio

With a foundation in Industrial design, Alejandra Alcantara later specialized in textile screen-printing, a skill perfected in Florence, Italy. Following a long career in illustration and stop-motion animation, Alcantara shifted course to explore textile arts, focusing on multimedia pieces, integrating fabric dyeing and bookbinding arts. Technology and social media have allowed her to establish meaningful relationships with Spanish-speaking textile artists from around the world, creating a close online community of hundreds.
 

Concept

Textile arts, long associated with women’s domesticity, were elevated to high art in the 1970’s, in large part due to Judy Chicago and other feminist artists who used the medium as a means of protest. Embroidery, quilting, and fabric dyes combine to tell meaningful stories.  Bold color and movement are viewed from a distance, while the handcrafted, labor-intensive details can only be admired upon close examination.

 

For the exhibit Puentes - No Muros I will compose an abstract multi-media textile piece to tell the all too common story of Mexican immigrants. These intrepid individuals endure hardship, risk and disconnect as they travel through our expansive country to cross borders in search of an ultimately unattainable dream. While composed of seemingly separate elements, each piece carefully connects the eye to the next, as the journey unfolds, honoring the determination and courage that fuels our immigrants.

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